یکشنبه ۱۷ آبان ۱۳۸۸ ساعت ۹:۰ ب.ظ توسط محمد مهدی حسنی | 
بررسی وظائف بانک ها با تکیه بر قانون چک مصوب سال 82

قسمت دوم

نوشته: علیرضا امامی  - وکیل پایه یک دادگستری

بخش سوم: بانکداری اسلامی

نخستین گام در جهت اسلامی کردن سیستم بانکی

به دنبال پیروزی انقلاب اسلامی و برقراری جمهوری اسلامی ایران، لزوم استقرار نظام اقتصاد اسلامی  به عنوان یکی از ضرورت های اساسی کشور مطرح شد. مهمترین اقدام عملی در این جهت می توانست ریشه کن کردن ربا از سیستم بانکی کشور باشد تا بدینوسیله بنیان یک اقتصاد توحیدی مبنی بر قسط و عدل گذارده شود. به همین منظور پس از انقلاب در سال 1358 اقداماتی در جهت اسلامی کردن نظام بانکی به عمل آمد، که این اقدامات را می توان در کوشش های اولیه برای حذف بهره و برقراری کارمزد در سیستم بانکی و تأسیس بانک اسلامی و توسعه صندوق های قرض الحسنه خلاصه نمود.

حذف بهره و برقراری کارمزد

به طور کلی یکی از ضرورت های اساسی برای حذف بهره و ربا از اقتصاد کشور و مطابقت دادن آن با اصول اقتصاد اسلامی برقراری سیستمی است که ضمن آن ، سرمایه گذاری ها بر اساس نیازهای واقعی اجتماعی و نه برپایه حداکثر نمودن سود سهامداران انجام پذیرد. در این نظام طبعاً لازم است منابع مادی و معنوی با اتخاذ تدابیر دیگری غیر از توسل به نرخ بهره به سوی رفع نیازهای اساسی جامعه سوق داده شود.

بدین منظور شورای عالی پول و اعتبار در سیصد و نود ودومین جلسه خود مورخ سوم دی ماه 1358 تغییراتی در ساختار نرخ بهره بانکی به تصویب رسانید که از ابتدای سال 1359 به شرح زیر به مورد اجرا گذارده شد:

1- حداقل سود تضمین شده برای سپرده ها

در این روش بانک ها در جذب سپرده های غیردیداری (سرمایه گذاری کوتاه مدت) اختیار پرداخت حداقل 7% سود تضمین شده و برای سپرده های مدت دار حداقل 5/8% سود تضمین شده در سال را در نظر گرفتند.

ضمناً مقرر شد در صورتی که بانک ها علاوه بر عملکرد خود چنانچه سود اضافی داشته باشند، از اول سال 1358 به صاحبان سپرده های غیردیداری اضافه برحداقل سود تضمین شده نسبت به میزان سپرده ها در پایان هر سال سود تقسیم نمایند به همین جهت تا مدت ها سود تضمین شده علی الحساب پرداخت می شد.

2- کارمزد و حداقل سود تضمین شده برای وام ها و سایر تسهیلات اعتباری

با توجه به این که از اول سال 1359 احتساب و دریافت بهره از انواع اعتبارات و وام ها حذف گردیده، قرار شد برای جبران هزینه های بانکی کارمزد و سهم سود تضمین شده بر حسب انواع فعالیت های اقتصادی تعیین و دریافت شود.

به طوری که ملاحظه می شود، پس از پیروزی انقلاب اسلامی، گرچه سعی شده اقداماتی در جهت حذف بهره انجام گیرد، لکن ماهیتاً این اقدام نتوانست تغییر اساسی در سیستم گذشته بدهد، به طوری که ناگزیر مقدار بهره ای که به سپرده ها پرداخت می شد با درصد کمتری با عنوان جدید «حداقل سود تضمین شده» همچنان پرداخت گردید.

همچنین دریافت کارمزد و حداقل سود تضمین شده در مورد وام ها و اعتبارات پرداختی و سپرده های دریافتی بانک ها نیز نشان دهنده عدم تغییر اساسی در نظام ربوی گذشته بود. بدیهی است برای حذف کامل بهره از سیستم بانکی باید اقدامات اساسی و اصول دیگری در کلیه زمینه های اقتصادی انجام پذیرد تا همگام با سیستم بانکی ، زمینه لازم و ضروری را در اقتصاد کشور در جهت حذف بهره فراهم آورد. بدین منظور در سال 1361، لایحه عملیات بانکی بدون ربا (بهره) در جهت حذف بهره و انطباق عملیات بانکی با موازین اسلامی تقدیم مجلس شورای اسلامی گردید که نهایتاً در تاریخ 8/6/1362 به تصویب رسید.

براساس این قانون مقرر شد که هدف نظام بانکی عبارت باشد از استقرار نظام پولی و اعتباری بر مبنای عدالت که با تنظیم گردش صحیح پول و اعتبار به ویژه حفظ ازرش پول و ایجاد تعادل در موازنه پرداخت ها و تسهیل مبادلات بازرگانی و ارائه خدماتی که قانوناً بر عهده بانک ها محول شده است انجام می پذیرد.

بر این مبنا برای دو وظیفه اصلی بانک ها که یکی جمع آوری پول (تجهیز منابع پولی) و دیگری توزیع پول (تسهیلات اعطایی) باشد. و وظیفه بانک مرکزی از آنچه درگذشته داشته فراتر رفته و تعیین رشته های مختلف سرمایه گذاری و مشارکت بانک ها در فعالیت اقتصادی در حدود سیاست های اقتصادی مصوب و همچنین تعیین حداقل نرخ سود احتمالی برای اولویت دادن به طرح های سرمایه گذاری و مشارکت نیز بر عهده بانک مرکزی قرار گرفته است.

آنچه در این نوشته مختصر لازم است یادآور شود این است که در قانون عملیات بانکی بدون ربا نقش بانک ها را در توسعه اقتصادی بیشتر از گذشته و آنها را سهیم در این پیشرفت دانسته مشروط بر آن که بانک  مرکزی ایران در پی هدایت بانک ها در این راستا گام بردارد.

در قاون جدید برای تحکیم عملیات بانکی و تأیید برگشت سرمایه گذاری در ارتباط با اعطای تسهیلات بانکی کلیه قراردادهای منعقده بین بانک و مشتریان بانک را در حکم اسناد لازم الاجرا و تابع آئین نامه اجرایی اسناد رسمی شناخته است

نام  بانک های کشور در آغاز، انجام و تمرکز

از سال 1266 که اولین بانک در ایران آغاز به کار کرد تا سال 1358 که بانک ها بر طبق مصوبه قانونی دولتی اعلام شدند بیش از 53 بانک در ایران با نام ها و سرمایه های مختلط فعال بودند که در پایان سال 1357 علاوه بر بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به 37 بانک محدود شده بود. پس از دولتی شدن و ادغام، تعداد آنها به 10 بانک تجارتی و تخصصی محدود گردید که در سال 1384 با تعداد 7 بانک خصوصی و تعدادی مؤسسات مالی غیربانکی با نظارت بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در توسعه اقتصاد کشور نقش اساسی دارند و فرآیند تلاش آنها چیزی است که مورد بحث اقتصاددانان کشور است.

گروه اول- بانک هایی که پس از تشکیل به علل مختلف (قانون، ورشکستگی، تخلف یا تغییر جهت و هدف) نامی از آنها باقی نماند:

ردیف

نام بانک

سرمایه­گذار

تاریخ­افتتاح

سرانجام

1

جدید شرق

خارجی

1266

1268

سیاست جایگزینی

2

شاهنشاهی ایران

خارجی

1367

1327

پایان قرارداد

3

استقراضی ایران

خارجی

1270

1301

تغییر سیاست(موجودی 76.50 ریال)

4

ایران(استقراضی ایران)

خارجی

1301

1312

ورشکسته

5

عثمانی

خارجی

1305

1334

تلاش بی نتیجه

6

موسسه رهنی دولتی ایران

دولتی

1312

1307

در بانک ملی ادغام شد

7

کشاورزی و پیشه و هنر

دولتی

1332

1332

به نام بانک اعتبارات کشاورزی و عمران روستایی ایران

8

اعتبارات کشاورزی و عمران روستایی ایران

دولتی

1335

1335

بانک کشاورزی ایران

9

کشاورزی ایران

دولتی

1325

1349

بانک تعاون کشاورزی

10

صنعتی و معدنی ایران

 

1325

1330

___

11

انگلیس در ایران و خاورمیانه

بانک شاهنشاهی

1327

1331

___

12

برنامه

دولتی

1330

1335

___

13

توسعه صادرات ایران

 

1331

1337

___

14

بیمه بازرگانان

خصوصی

1331

1352

تخلف و ورشکستگی

15

ساختمانی

دولتی

1331

1342

تغییر جهت

16

اقتصادی ایران

خصوصی

1338

1341

ورشکستگی

17

ایران و غرب

خصوصی

1338

1343

__

18

اصناف

خصوصی

1337

1351

به نام (ایرانشهر) زیرنظر بانک مرکزی

گروه دوم- بانک مرکزی ایران همراه با 36 بانک : دولتی، عمومی، خصوصی و خارجی (تجاری و تخصصی) که از سال 1303 تا سال 1356 تشکیل و فعال بودند در سال 1358 به 9 بانک دولتی(تجاری و تخصصی) زیر نظارت بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران محدود متمرکز شدند، اسامی برپایه سال بنیانگذرای آنها:

ردیف

نام بانک

سرمایه گذار

تاریخ افتتاح

سرانجام

سال تمرکز

نام جدید

1

روس و ایران

خارجی

1303

1359

تجارت

2

سپه

عمومی

1304

__

سپه

3

ملی ایران

دولتی

1307

__

ملی

4

رهنی ایران

دولتی

1317

1358

مسکن

5

بازرگانی ایران

خصوصی

1328

1358

تجارت

6

تهران

مختلط خصوصی

1331

1358

ملت

7

صادرات ایران

خصوصی

1331

__

صادرات ایران

8

پارس

مختلط خصوصی

1331

1358

ملت

9

عمران

خصوصی

1331

1358

ملت

10

اعتبارات صنعتی

دولتی خصوصی

1335

1358

صنعت و معدن

11

تجارت خارجی ایران

دولتی خصوصی

1337

1358

ملت

12

اعتبارات ایران

مختلط خصوصی

1337

1358

تجارت

13

 ایران و انگلیس

مختلط خصوصی

1337

1358

تجارت

14

تجارتی ایران و هلند

مختلط خصوصی

1337

1358

تجارت

15

بیمه ایران

دولتی

1337

1358

ملت

16

کار

دولتی

1337

1358

تجارت

17

توسعه صنعتی معدنی ایران

مختلط خصوصی

1338

1358

صنعت و معدن

18

بین المللی ایران و ژاپن

مختلط خصوصی

1338

1358

تجارت

19

ایران و خاورمیانه

مختلط خصوصی

1338

1358

تجارت

20

ایرانیان

مختلط خصوصی

1338

1358

تجارت

21

رفاه کارگران

عمومی

1340

__

رفاه کارگران

22

اعتبارات تعاونی توزیع

خصوصی

1343

1358

ملت

23

توسعه کشاورزی ایران

دولتی

1347

1358

کشاورزی ایران

24

تعاونی کشاورزی ایران

دولتی

1349

1358

کشاورزی ایران

25

ایرانشهر

خصوصی

1351

1358

تجارت

26

شهریار

خصوصی

1352

1358

تجارت

27

صنایع ایران

خصوصی

1352

1358

تجارت

28

داریوش

مختلط خصوصی

1352

1358

ملت

29

توسعه سرمایه گذاری ایران

مختلط خصوصی

1352

1358

صنعت و معدن

30

ساختمان

خصوصی

1353

1358

مسکن

31

ایران و عرب

مختلط خصوصی

1354

1358

ملت

32

بین الملل ایران

مختلط خصوصی

1354

1358

ملت

33

گسترش آذربایجان

__

1354

1358

صادرات- استان

34

گسترش خزر

__

1354

1358

صادرات- استان

35

گسترش خوزستان

__

1354

1358

صادرات-استان

36

فرهنگیان

مختلط دولتی خصوصی

1356

1358

ملت

 گروه سوم- بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و ده بانک تجارتی و دولتی و تخصصی بیش از بیست و شش سال با همراهی مؤسسات مالی غیربانکی در رشد و توسعه اقتصادی فعال بودند که با فعالیت بانک های خصوصی بر طبق ضوابط قانونی و تأیید بانک مرکزی همگام شدند.

ردیف

نام بانک

سرمایه گذار

آغاز به کار

متشکل از

1

سپه

عمومی

1304

___

2

ملی ایران

دولتی

1307

__

3

صادرات ایران

دولتی

1331

4 بانک

4

رفاه کارگران

عمومی

1340

___

5

تجارت

دولتی

1358

12 بانک

6

ملت

دولتی

1358

10 بانک

7

کشاورزی

دولتی

1358

2 بانک

8

مسکن

دولتی

1358

2 بانک

9

صنعت و معدن

دولتی

1358

3 بانک

10

توسعه صادرات ایران

دولتی

1370

__

11

پست بانک

دولتی

1375

__

12

کارآفرین

خصوصی

1380

___

13

اقتصاد نوین

خصوصی

1380

___

14

پارسیان

خصوصی

1380

___

15

سامان

خصوصی

1381

___

16

پاسارگارد

خصوصی

1384

___

17

سرمایه

خصوصی

1384

__

مشخصات
چه بگویم ؟     (حقوقی، ادبی و اجتماعی) این وب دارای مباحث و مقالات فنی حقوقی است. لیکن با توجه به علاقه شخصی،  گریزی به موضوعات "ادبی" و "اجتماعی"  خواهم زد. چرا و چگونه؟  می توانید اولین یاداشت و نوشته ام در وبلاگ : "سخن نخست" را بخوانید.
  مائیم و نوای بینوایی
بسم اله اگر حریف مایی
               
*****************
دیگر دامنه  های وبلاگ :
http://hassani.ir

* * * * * * * * * * *
«  کليه حقوق مادي و معنوي اين وبلاگ، متعلق به اینجانب محمد مهدی حسنی، وکیل بازنشسته دادگستری، به نشانی مشهد، کوهسنگی 31 ، انتهای اسلامی 2، سمت چپ، پلاک 25  تلفن :  8464850  511 98 + و  8464851 511 98 + است.
* * * * * * * * * * *
ایمیل :
hasani_law@yahoo.com
mmhassani100@gmail.com

* * * * * * * * * * *
نقل مطالب و استفاده از تصاوير و منابع این وبلاگ تنها با ذکر منبع (نام نویسنده و وبلاگ)، و دادن لینک مجاز است.  »