همگام با سردار
نوشته ی محمد مهدی حسنی
یادآوری: این مقاله با تغییراتی اندک، در صفحه اوّل (ستون نگاه) روزنامه حیات نو (شماره 1903 – یک شنبه اول آذر 1388) نیز انتشار یافته است
*****************
عدل چه بود؟ وضع اندر موضعش
ظلم چه بود؟ وضع در نا موضعش (مولوی)
به نظر نویسنده سوای بحث "تشکل اقتصادى خواندن بسیج" که نامفهوم می نمایاند، گفته های تازه سردارهمدانى فرمانده جديد سپاه محمدرسولالله(ص) تهران بزرگ، در باره بسیج از جنس دیگری است، که در راستای سفارش بزرگان و دلسوزان نظام، وضع را در موضعش قرار می دهد و تداوم این رویه از سوی سایر مدیران ارشد نظام حالت ملتهب ایجاد شده پس از انتخابات را فرو می نشاند. وی گفت هر کسی که معتقد به مبانی انقلاب اسلامی با هر سليقهای باشد، بسيجی است وخط قرمز برای احزاب و گروه ها تنها مشی براندازى نظام است، همچنین با اشاره به سازماندهی و رويکرد جديد بسيج در دهه چهارم عمر ش، بسیج را تدبير امام(ره) خوانده که همه ی مردم را شامل مىشود و اعضای آن می توانند در عین حالی که دارای سليقههاى متفاوت و پیروی از احزاب و گروههاى مختلف غیرمعاند با نظام باشند و از يک کانديدا دفاع کنند و با دیگری مخالف باشند. بسیجی تلقی شده و تفکر بسيجى داشته باشند. زیرا قد و قواره بسیج فراتر از احزاب و گروهها بوده و این استقلال نسبى، تدبير مقام رهبرى است. همچنین او بر دو مطلب مهم و اساسی دیگر تاکید کرده است :
یکم - بسيجىان براى دفاع از مردم در هر عرصهاى که وارد مىشوند بایستی در چارچوب قانونی عمل کنند و نوید داده است با آنان که با مردم بد برخورد کردهاند، برخورد مى شود و در اين راه به قوه قضائيه کمک خواهد کرد.
دوم - او با جدایی میان هسته اصلی و تشکیلات بسیج (به عنوان یک شخص حقوقی) و بدنه آن (اقشار مختلف مردم که واجد شخصیت حقیقی هستند) بیان داشته که فرماندهان و تشکیلات رسمی بسیج نبایستی در عرصه گروه بندی های سياسى و انتخاباتی دخالت کنند.
ما پیش تر و قبل از انتخابات نیز به هنگام حضور سردار بازنشسته سپاه محسن رشید در ستاد ایثارگران میرحسین موسوی، واکنش مشابه سردار را که در آن زمان جانشین فرماندهی نیروی مقاومت بسیج را به عهده داشت دیدیم. آن موقع نیز وی گفته بود که هیچ بسیجی حق ندارد رسما از طرف تشکیلات رسمی سپاه و بسیج در ستادهای انتخاباتی فعالیت كنند و با تاكید بر اینكه هر عضو نیروهای مسلح كه بازنشسته شده و قید و بند نیروهای مسلح را ندارند، میتوانند فعالیت سیاسی كنند، افزوده بود: "حضور سردار رشید در یكی از ستاد های انتخاباتی فقط به عنوان یك بسیجی و خارج از سازمان بسیج است".
هنوز پژواک سخنان امام (ره) در باره بسیج که آن را "مدرسه عشق" و "مکتب شاهدان و شهيدان گمنام" و "شجره طيبه" و"لشکر مخلص خدا" خوانده بود، در ضمیر فرزندان امام و انقلاب نقش بسته است. واقعیت این است که جنبش سبز با نفس بسیج و فرهنگ بسیجی نه تنها مشکلی ندارد، بلکه خود را موجی سبز از دریای خروشان این میقات می داند. حراست و نگهداری نظام و آمادگی دفاع از مرزهای جمهوري اسلامی، تلاش فكري و اعتقادي برای رسیدن به آگاهی و بصیرت و تحليل درست از مسايل اساسي ایران و جهان، دست یابی به اسلام ناب محمدی (ص) و راه امام(ره)، جلوگیری از حذف هنجارها و طرد ارزش های دینی و نادیدگرفتن حقوق اساسی ملت و ارتباط با روحانيت اصيل و رهبری خواسته جنبش سبز است که این همه با اهداف بسیج همخوانی دارد و راهی یکسان است.
موسوی، پبش تر و در یک متینگ انتخاباتی در باره جمله به یاد ماندنی قدیمی خود: "بسیج، مدرسه عشق است" گفته بود: "بنده این جمله را در یک مراسم که تعدادی از بسیجیان در حال اعزام به جبهه بودند، گفتم. این بسیجیان دلکنده از هر چیز در حال عزیمت به جبههها بودند و بنده نتوانستم با هیچ بیان دیگر احساساتم را در مورد بسیج بیان کنم و اکنون هم هنوز بر آن عقیده هستم؛ به نظر بنده یک بسیجی که متعلق به مدرسه عشق است، فراتر از جناح عمل میکند و دید ملی و نه جناحی دارد؛ تهدید و تطمیع در آن موثر نیست و وقتی به الگویی برای تبعیت و پیروی میاندیشد، به یاد شهید باکریها و همتها و امثال آن میافتد، بسیجی که متعلق به مدرسه عشق است، از دوستی مردم لذت میبرد. حافظ عرض و ناموس مردم بدون توجه به اختلافات سلیقگی خود با آنهاست و این بسیجی حرمت حریمهای خصوصی مردم را در مقابل تهاجمات گوناگون حفظ میکند و در ادای وظیفه خود پیرو حق است. بسیجی شاگرد مدرسه عشق شاگرد امام است که بازوان بلندش همه ملت را در برمیگرفت و در این بسیجی که آماده دفاع از حریم اسلام و ملت خودش است، پول و هدیه و متاع دنیوی ارزشی ندارد.... این بسیجی رای مستقل خود را دارد و مثل رهبر خود که فرمودند من یک رای دارم و کسی آنرا نمیداند، رای میدهد و این بسیجی الهامبخش است و این بسیجی از جنس زاهدان شب و شیران روز است و ما میدانیم که بسیج امروز فرزند بسیج دیروز است و این قابلیت را دارد که همچنان مدرسه عشق باشد. مدرسهای که دوستی و محبت و یگانگی و وحدت را در میان ملت دنبال کند؛ این بسیجی حافظ امانتهای سنگینی است که ملت به او میسپارد. من هنوز هم به آن شعار اعتقاد دارم."
و همو در جای دیگر آنگاه که در تجمّعی از حامیان خود مواجه با دادن شعارهایی علیه بسیج شد، صراحتاً و با طرح این مطلب که "وقتی شما این شعارها را می دهید به من بر می خورد" گفت: " بنده خود را بسیجی می دانم و هنوز لباس بسیجی را کنار نگذاشته ام و اما در خصوص بسیجی باید بگویم بنده آن بسیجی ای را قبول دارم و به آن احترام می گذارم که صندوق های رای را همانند نوامیس خود نگهداری کند، فراتر از جناح های سیاسی و حافظ ارزش ها باشد، بسیجی واقعی کسی است که حتی در صورت اختلاف سلیقه با برادر دانشجوی خود به آنها احترام گذاشته و فضای دانشگاه را امنیتی نکند."
به این ترتیب در موضع جدید، سخنان سردار با سران اصلاح طلب نزدیک شده است. بی تردید مردمي و توده ای كردن دو تاسیس مهم "امنيت" و "دفاع" ، شاخص ترین فلسفه ی ایجابی و ایجادی بسیج است زیرا در نزد امام (ره) حضور مردم در صحنه و ایفای نقش پررنگ در پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی همواره از مهمترین مولفه های سیاسی ایشان محسوب می شد که باعث پایداری نظام می شود و اگر او بر ممنوعیت دخالت نظامیان در امور سیاسی تا کید داشت صرفاً برای نیل به همین هدف بود زیرا در منظر وی، پیوند حکومت و مردم نباید هیچ گاه گسسته شود و برای ماندگاری روحیه مردم و رعایت منافع ملی و نظام اسلامی، بایستی این مردم باشند که همیشه حرف آخر را بزنند.
همانگونه که سردار نیز اعتقاد دارد بدون شک شرط لازم برای دستیابی به اهداف مقدس انقلاب و نظام، رعایت اقتضائات پیش گفته و هم آهنگی خانواده نظام و وجود بسیجی فراجناحی متشکل از مردم است که احترام گذاردن آنان به قوانين و مقررات شرط حیات آن است.
از این رو فارغ از شخصیت حقیقی بسیجیان که در زمره آحاد مردم محسوب می شوند و حق انتخاب کردن و انتخاب شدن و اظهار نظر و موضع گیری سیاسی دارند، هرگاه دخالت اعضای آن در این امور، شائبه عرض اندامشان به عنوان شخصیت حقوقی بسیج و سپاه باشد، این خطای فاحش و نابخشودنی است زیرا در این نقش، آنان - بدون اینکه جانب گروه و افرادی خاص را بگیرند - تنها حق دارند برای تشويق و ترغيب مردم درانتخابات و حضورشان در سایر صحنه های سیاسی، اقدام کنند. بازخوانی گفتار و مواضع امام (ره) و مقام رهبری، درستی این مدعا را اثبات می کند.
از این رو در اینجا، ما با این پرسش اساسی مواجه هستیم که آیا مسئول تقابل معترضین به انتخابات با بسیج در وقایع پس از آن ، که ناشی از برخی سیاست های نادرست بوده، چه کسی است؟
مراد سیاست هایی است که باعث شد، تا به شرح پیش گفته فضای نسبتاً روشن و یکدست حاکم پیش از انتخابات را که حتی الامکان حریم ها حفظ و وضع در موضعش بود، نادید گرفته شود، به نحوی که اکنون اپوزیسیون تندرو و رادیکال نظام، بر خلاف منافع ملی و انقلاب و نقش راستین بسیج، از این ضعف نهایت سوء استفاده را نموده و کوشش می کنند که میلیون ها بسیجی را که به آقای احمدی نژاد رای نداده اند، مقابل نظام قرار دهند
بدون شک اگر سایر مقامات نیز مانند سردار، در صدد رفع آثار نامطلوب و جبران خسارت وارد بر این شجره طیبه باشند، ما در راه درست گام گذارده ایم.
*****************
یادآوری2 : تاکنون این یاداشت از سوی سایت های زیر بازتاب و انتشار یا به اشتراک گذارده شده است:
سایت خبری تحلیلی عبور سبز، بنیان نیوز، حیات نو ، بنیاد دلآوران ایران